VREMEPLOV: PREŽIVJELI POTONUĆE PLIVARICE

Datum objave: 28.11.2021

NA DANAŠNJI DAN, GODINA JE 1984.

VREMEPLOV GLASA ISTRE: Tanker kod Cresa naletio na plivaricu sa sedam istarskih ribara. NASTALA JE FILMSKA BORBA ZA ŽIVOTE

Čim sam čuo povike okrenuo sam kormilo udesno. U tom trenutku začula se strahovita lomljava. Brod je udario pramcem u naš bok. Njegov “bulb” je drobio bok našeg broda i gurao ga pred sobom kao orahovu ljusku možda desetak metara, a onda ga prevrnuo. Kormilarnica u kojoj sam se nalazio odjednom je bila pod vodom. Sve je utonulo u mrak. Voda mi je bila do glave. Udahnuo sam nekoliko puta i zaronio, ispričao je detaljno svoj bijeg iz vodom preplavljenog broda zapovjednik potonule ribarice Ivan “Nino” Balde

“Vidljivost je bila odlična. U jednom trenutku okrenuo sam se da vidim panoramu osvijetljene Rijeke. Odjednom sam se prenerazio. Na 50, možda 60 metara od nas ugledao sam grdosiju od broda. Išao je velikom brzinom – pravo na nas. Skočio sam natrag na ribaricu i počeo vikati: Ljudi, potopit će nas. Brod ide pravo na nas! U tom trenutku svi su izletjeli iz kabine”, ispričao je svoje svjedočanstvo Drago Stabile 27. studenog – a Glas Istre objavio na današnji dan, 28. studenog 1984. godine – o sudaru na moru, kada je njihova ribarica “Klen” potonula.

Kako je Glas Istre izvještavao prije 37 godina, 26. studenog, noć prije, došlo je do sudara između tankera “Slaviša Vajner” zadarske tvrtke “Jugotanker” i ribarskog broda-plivarice “Klen”, u vlasništvu “Droge” iz Izole. Nakon kobnog sudara, plivarica je potonula, no svih sedam članova je uspješno spašeno.

Naime, tanker “Slaviša Vajner” isplovio je prazan predvečer prema Velikim vratima iz Omišlja u pravcu sovjetske luke Odesa i nedaleko rta Jablanac na otoku Cresu naletio je pramcem, odnosno “bulbom”, koso u bok ribarskog broda “Klen”. Na “Klenu” su se uz zapovjednika Ivana Baldea nalazili i Ivan Mokorić, Ljubo Dorić, Josip Bubić, Boris Cernjak i Vlado Dužman, svi iz Ližnjana, te Drago Stabile iz Valture. Zapovjednik tankera “Slaviša Vajner” Mehmedalija Rokolj je odmah nakon što je uočio da je brod naletio na plivaricu obavijestio Rijeka-radio i okrenuo se prema mjestu nesreće. Međutim, u neposrednoj blizini “Klena” nalazio se ribarski brod “Kosirica” rovinjske “Mirne” koji je prvi priskočio u pomoć ribarima u moru i izvukao ih na palubu. Spašeni ribari s “Kosiricom” su krenuli u smjeru Rijeke, a potom su smješteni u hotelu “Kontinental”.

Pluća već pucala

Prema nalazima istrage o uzrocima te pomorske nesreće, koju su vodili inspektori riječke Lučke kapetanije, oba broda su bila pravilno osvijetljena, a more je te večeri bilo mirno.

Spašeni članovi posade ispričali su da su odmah nakon što su ugledali tanker shvatili da je sudar neizbježan. Pramac mu je, kako su pričali, izgledao kao veliki neboder, visok oko 20 metara.

– Čim sam čuo povike okrenuo sam kormilo udesno. U tom trenutku začula se strahovita lomljava. Brod je udario pramcem u naš bok. Njegov “bulb” je drobio bok našeg broda i gurao ga pred sobom kao orahovu ljusku možda desetak metara, a onda ga prevrnuo. Kormilarnica u kojoj sam se nalazio odjednom je bila pod vodom. Sve je utonulo u mrak. Voda mi je bila do glave. Udahnuo sam nekoliko puta i zaronio. Sjetio sam se da su mi vrata kormilarnice u trenutku nesreće bila otvorena i zakačena. Nadao sam se da je tako i ostalo, jer mi je to bio jedini izlaz. Odlučio sam da se orijentiram prema eho-sonderu. Gledanje pod vodom u tom mraku nije pomagalo. Počeo sam pipati po kormilarnici. Morao sam pronaći eho-sonder. Možda koju sekundu kasnije imao sam sreću. Eho-sonder se našao pod mojim rukama. Sad sam znao raspored. S obzirom da se sve okrenulo naopako nakon prevrtanja shvatio sam da se trebam odgurnuti unatrag od sondera da bih izašao iz olupine. To sam i učinio, ispričao je detaljno svoj bijeg iz vodom preplavljenog broda zapovjednik potonule ribarice Ivan “Nino” Balde. Isplivao je, naime, na površinu i udahnuo zrak u posljednjem trenutku, kada su mu, kako je rekao, “pluća već pucala”.

Mreža i gorivo

Vlado Dužman, mornar i kuhar na brodu “Klen”, ispričao je da je skočio u more gotovo u trenutku sudara. Dok se nalazio pod površinom mora, čula se, kako je naglasio, strahovita buka tankerovih motora i propelera. “Vrtjelo me je kao kutiju šibica. Osjećao sam se kao u nekom ogromnom stroju za rublje. Noge su mi bile čas gore, čas dolje. Pomislio sam da smo svi gotovi”, ispričao je Dužman o tom nemilom događaju.

Prema tadašnjim informacijama iz riječke Lučke kapetanije, ribarica “Klen” potonula je na dubini od oko 60 metara. U njoj se nalazilo oko 700 do 800 litara pogonskog goriva koje je polako izlazilo iz olupine broda. Na mjestu potonuća plutao je i veći dio mreže s ribarice, što je predstavljalo opasnost za brodove koji bi onuda prolazili, zbog čega je mjesto bilo označeno, a Rijeka-radio je stalno emitirao upozorenja.